Monday, July 5, 2010

IBU AYAM SEDANG DALAM PANTANG

3/7(Sabtu) - Hari ini tak banyak kerja pembinaan reban dapat dibuat. Kebanyakan kerja-kerja senggaraan dan pembersihan yang dapat dibuat dibantu oleh Wak. Kutipan telor dapat 23 biji. 3 retak, bagi wak untuk  makan.


10.00 am - Memindahkan anak-anak ayam batch kedua yang dah besar ke rebah bawah untuk mula turun tanah. Saya guna sauk ikan untuk pilih yang kasar-kasar je. Panik nampaknya anak ayam tu bila pindah reban baru yang ada tanah.


3.00 pm -  Dapat lah juga menyiapkan kerja pemasangan net nyamuk pada reban didik. Saya guna stapler tembak je untuk lekatkan net yang telah dipotong ikut sais ukuran dinding. Lantainya saya alas dengan guni makanan dan kotak tebal. 


5.00 pm - Beli jagung kasar 2 guni, jagung halus 1 gunu, dedak kasar 1 guni dan dedak halus 1 guni. Habis genap RM300 semuanya. Saya jangkakan dapat bertahan untuk seminggu lebih. 


11.30 pm - Pada sebelah malamnya, mata tak boleh lelap. Asyik tengok tv dah jemu. Tergerak hati nak pindahkan anak-anak ayam dirumah ke reban di ruman wak(reban utama). Saya isi anak-anak ayam dalam kotak dan hantar 2 trip naik motor. Terpinga-pinga lah anak ayam bila pindah rumah baru. Semua anak aym batch ke 3 dicampurkan dengan baki anak ayam yang masih kecil batch ke 2. Ramai lah dalam reban tu, nampak meriah. Anak-anak ayam yang rasa dirinya dah besar, mula turun tanah se ekor demi se ekor dan merayau ke kawasan lapangan(kawasan berpagar jaring seluar 40' x 40' untuk meneroka alam baru. Tapi tak berani pergi jauh, main depan pintu je. Takut-takut lagi....


4/7 - Tak banyak kerja dapat dilakukan hari ini. Pagi-pagi dah hujan, tak lebat tapi lama. Pukul 10 baru dapat mula kerja. Sebelah petangnya ribut kuat, hujan renyai-renyai je. Saya, Fahmi dan Fuad berteduh didalam reban yang tertangguh diding depannya. Saya bentang net nyamuk sebagai alas dan gulungannya sebagai bantal. Wow... seronok betul baring atas net yang terletak diatas tulang buluh dan jaring dawai. Berangin telor ku....kata orang jowo.  Kami seronok dan berpelukan didalam kesejukan angin. hujan berhenti tak lama lepas itu. Dapatlah saya siapkan kerja-kerja yang kecil-kecil......Takpe, sikit-sikit,,,,lama-lama jadi bukit juga akhirnya.


Hari ini dapat 21 biji telor,,,, cukup bagu. Kalau maintain je, boleh dapat masuk incubator lebih 140 biji minggu ini.... penuh incubator..  nampak gayanya, saya kena angkut almari lama dari rumah mak untuk di convert jadi incubator...jimat belanja dan masa. Bayangkanlah almari baju dulu-dulu, dindingnya pakai papan solid....kuat giler.. memang cantik untuk jadi incubator. Saya rasa mungkin boleh isi dekat 1500 biji(150/tray x 10 tray).  Selesailah masalah jika telor banyak. Incubator yang ada sekarang boleh dijadikan penetas.


Saya akan cuba buat fully auto. saya ada banyak masa untuk merancang dan membuatnya. Semuga saya berjaya....

1 comment:

  1. kalau boleh, masukkan skali blog saya http://ayamagrofarm.blogspot.com/

    ReplyDelete