Wednesday, July 28, 2010

GAMBAR ANTIBIOTIK SAKIT MATA


Ini rupa ubat antibiotik sakit mata yang saya guna

Alamat di Kelana Jaya:
LAZULI SDN. BHD
19, JLN SS5A/11 
KELANA JAYA
NO TEL: 03-78749244
Harga: RM20.90

Panduan ke kedai ubat...kepada yang bertanya dan berminat mencuba.

Dari arah lebuh raya kesas, lalu LDP, lalu bawah flyover pertama tepi kilang Panasonic, belok kekanan. dalam 400 m, ada kawasan perumahan sebelah kiri, ikut panduan ke Tabung Haji.. ada padang bola disebelah kiri, belok kiri, ada dua deret kedai 2 tkt dibelakang padang tersebebut. . itu je 2 deret kedai yang ada kat situ...



Ayam pakai 'eye shadow'
Semburan dibuat pada kedua-dua  mata
 'practice make perfect'.
Warna biru akan hilang dengan sendirinya.
Ayam-ayam sakit hendaklah diasingkan.
Bagi vitamin dalam air minuman untuk tambah kesihatan.


Setakat hari ini(29/7) saya dah sembur 2 kali pada ayam2 yang bermasalah. Bagi yang masih peringkat sakit awal, sudah ada nampak sembuh. Bagi yang peringkat pertengahan, ada nampak semakin baik. Bagi yang peringkat kronik(terbonjol biji mata)..Allah je yang boleh menolong. usaha tetap usaha. 


Setakat hari ini(2/8) saya dah sembur pada mata-mata ayam yang sakit tu sebanyak 3 kali. Dari pemerhatian, didapati bagi ayam yang baru sakit boleh pulih sepenuhnya. Bagi anak ayam dang dah sakit kronik, harapan semboh agak sikit. mgkin boleh pulih, tetapi mungkin buta sebelah. 


Apa yang penting selepas ini, saya kena prihatin terhadap anak2 ayam yang menunjukkan sakit mata. Asingkan segera dan buat rawatan. Insyallah boleh diatasi.


Kesimpulan.


Ada 2 kemungkinan punca sakit mata berlaku.  Pertama gas ammonia, kedua nyamok.


Tetapi saya rasa gigitan nyamok adalah punca utama. Ini berdasarkan jumlah anak ayam yang sakit. Jika gas amonia penyebab utama, banyak anak yang buta.


Langkah Atasi Masalah


memasang lampu pada setiap reban untuk mencerahkan reban supaya anak ayam boleh mematuk nyamok yang cuba hinggap ke pipi ayam. Ayam lain akan mematuk nyamok tu. Saya dah perhatikan perangai ayam ni kat rumah. mereka akan kejar sampai dapat kalau ada serangga terbang. Sebab tu takde yang sakit dirumah sebab pasang lampu. Saya dah siap pasang lampu 5w disetiap reban dan akan lihat keberkesanannya untuk masa mendatang.



MOHON KLIK WEBSITE YANG BERIKUT BAGI MEMBANTU SAYA MENAIKKAN RATING WEBSITE UNTUK MEMBANTU PERNIAGAAN SAYA SEKARANG. TERIMA KASIH

Pembekal Kayu Bakau: http://pembekal-kayu-bakau.com

                                     : http://www.facebook.com/pembekalkayubakau

Pembekal Atap Lalang: http://alangalangmalaysia.com


Pakej Katering/Kanopi/Perkahwinan ala Kampung: http://kahwin-kampung.blogspot.com

1 comment:

  1. selaput putih tue nnti jgn tk buang plak..sesia jer pakai ubat tue nnti...rega kat situ brapa rm? atas 25rm or bwh 25rm?

    ReplyDelete