Tuesday, July 6, 2010

NEW CASTLE DEASEASE(ND)/ SAMPAR AYAM - MATLUMAT BERGUNA DARI ANIZAM AGROFARM

Penyakit ini sangat popular di kalangan penternak ayam di Malaysia, serangannya suatu ketika dulu mampu membuatkan penternak ayam di kampung-kampung menitiskan air mata kerana kurangnya pengetahuan tentang kaedah mengelak penyakit yang berpunca dari sejenis virus ini. Ia dikenali dengan nama sampar secara umum atau hawar secara khusus di utara Semenanjung Malaysia, secara saintifiknya ia dikenali dengan nama Newcastle Disease (ND) dengan nama virus penyebabnya iaitu virus paramyxovirus. Virus ini biasanya akan merosakkan organ dalaman unggas dan menyebabkan kegagalan bernafas dan pendarahan.


---------------------------Virus Paramyxovirus-----------------------
Gejala yang paling mudah diperhatikan pada ayam khususnya adalah kesukaran pergerakan, tengkuk melentuk, kelesuan, bulu pudar, kesukaran bernafas dan diikuti najis yang berwarna kuning kehijauan. Di samping itu, mangsa akan mengalami kerosakan organ dalaman seperti pendarahan dalam proventikulus dan usus kecil serta kesesakan darah dan cecair pada system pernafasan.


Gejala leher terlentuk adalah simptom yang biasa utk jangkitan ini

Jika sesebuah kawasan ternakan dihinggapi virus ini, kesan yang dapat dilihat sangat ketara di mana kematian ayam sangat tinggi hingga lebih 50%. Jika dibiarkan, kematian boleh menjangkau 100%. Namun begitu dalam kebanyakan kes, masih terdapat ayam yang selamat walaupun tidak diberikan vaksin, namun begitu peratusannya adalah sangat sedikit, mungkin hanya 1-5% sahaja dari keseluruhan jumlah ayam direban tersebut. Dalam tempoh 1 minggu, virus ini mungkin telah membunuh hampir semua ayam.
-----Rupa bentuk organ dalaman yang telah rosak akibat jangkitan----

Jangkitan kepada ayam kebanyakannya sukar dikesan pada peringkat awal. Tanda-tanda awal tentang penyakit atau kematian pertama mungkin tidak disedari oleh penternak. Namun begitu, dalam kebanyakan kes, penternak hanya akan menyedari jangkitan telah berlaku apabila beliau menjumpai sebilangan bangkai ayamnya dilantai reban pada awal pagi. Ini kerana, ayam yang telah dijangkiti akan mula murung, dan cuba untuk berada ditempat yang paling selamat iaitu dikawasan tempat ia tidur, menjelang malam kesejukan akan membuatkan keadaan semakin parah dan kebanyakan ayam akan mula mati menjelang awal pagi.
Seperti yang kita tahu virus tidak dapat dibunuh dengan mudah, oleh itu hanya vaksin yang mampu menghalang jangkitan daripada terus berleluasa. Dalam kes ini, cuma ayam-ayam yang masih belum dijangkiti sahaja yang akan selamat apabila diberi vaksin, manakala ayam yang telah dijangkiti tetap akan mati walaupun telah diberi vaksin.

------------------Vaksin bagi penyakit Newcastle-----------------------

Kaedah pemberian vaksin adalah dengan menitiskan pada mata atau mencampurkan dengan minuman. Namun begitu, untuk menitiskan pada mata adalah mustahil jika bilangan ayam terlalu banyak, oleh itu kaedah mencampurkan dengan air minuman adalah paling praktikal. Caranya adalah dengan membiarkan ayam dalam keadaan sedikit dahaga dan masukkan vaksin dalam air minuman dan biarkan semua ayam minum campuran tersebut. Kesan-kesan vaksin akan dapat dilihat apabila kurang kadar kematian dapat dikesan pada keesokan harinya dan kadar kematian ini akan terus berkurangan dari hari ke hari sehinggalah tiada kematian langsung.

Tuesday, May 25, 2010

3 comments:

  1. Nak tanya kalau anak ayam umur 2 hari boleh terus bg vaksin ke?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum tuan , vaksin tu nk kena cmpurkan sikit atau banyak dlm air minuman ayam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tlg sesiapa jwp soalan saya jika anda Tau jwpn nya.

      Delete