Tuesday, June 29, 2010

TIDAK SILAP JATUHKAN HUKUMAN PENJARA SAMPAI MATI

28/6(Isnin) - Saya tidak silap membuat pertuduhan dan menjatuhkan hukuman kepada ibu ayam tersebut. Sekembalinya dari pejabat, saya terus kereban utk memberi makan. Selepas selesai, saya tengok ibu ayam yang dituduh makan telor ayam tu. Kesian pulak tengok dia dikurung kerana ia masih bertelor. Saya pun ambil bekas untuk buat sarangnya dan isi dengan daun-daun rumput kering. Sebaik saja sangkar diletakkan, ibu ayam terus secara rakus mengekas daun-daun rumput kering sehingga terkeluar sebahagian besar rumput tu. Sah dia memang ibu ayam yang jahat. Dia mencari telor untuk dimakan kerana dalam otaknya dah biasa 'dalam sangkar ada telor untuk dimakan'. Saya jadi tak kesian lagi pada ibu ayam tu, tetapi keperluan asasi nya tetap saya bagi. Yang hairannya, telor sendiri dia tak makan, pandai pulak dia. 


Oleh kerana ayam ini masih belum nak dimakan, maka demi memenuhi keperluan batinnya, saya masukkan bapak ayam sesekali. Selain dari itu, oleh kerana masih bertelor, kena kawin kan lah dia supaya telornya ada benih.


Kesimpulannya: Ayam ini bukan tak cukup kalsium, tetapi lebih bersifat cemburu melihat ayam lain bertelor. 

Itulah kesah dan tauladan untuk ibu-ibu ayam yang lain.


Inilah rupanya ayam yang kena hukuman



Jumlah telor dapat dikutip adalah sebanyak 18 biji. bagus sangat tu. Saya cadang nak tambah induk ayam lagi. Malam ini nak kereban Ayam Opah nak beli induk. Dia punya induk memang power, baka baik dan besar. Semuga pengeluaran telor harian mencecar 30-40 biji sehari. Impian dan perancangan saya insyaallah boleh menjadi untuk pengeluaran ayam untuk dijual sebanyak 500 ekor sebulan. Saya akan ketepikan RM5000 hasil jualan atap untuk standby duit beli dedak, jagung dan lain-lain selama 4-5 bulan akan datang. Tak tahulah, cukup ke tidak.

Saya juga bercadang untuk menambah bilangan reban untuk ayam besar berteduh dan tidor. Kayu-kayu terpakai akan dibeli(banyak pakai duit tu), atap adex terpakai  dah ada 88 keping(insyaallah cukup). Kena ambil cuti rehat 2 minggu kalau nak buat. pagar dawai hijau juga nak beli(mahal tu) untuk perkuat pagar sementara yang dah dibuat. Banyak kena keluar modal, tapi inilah namanya pelaburan.



No comments:

Post a Comment