Tuesday, June 22, 2010

ANAK AYAM BELANDA DAH MENETAS

Saya ada sepasang ayam belanda. Yang betina memang hebat, dah 24 biji telornya dan masih bertelor lagi. Dari telor pertama, saya terus masuk dalam incubator setiap kali dikutip dengan menandakan tarikh masuk, bukan tarikh jangkaan menetas kerana tak pasti bilangan hari menetas. 

Telor yang pertama menetas setelah 35 hari dlm incubator. Anak yang pertama sehat, diikuti selang beberapa hari diikuti yang kedua, ketiga, keempat dan kelima. Namun anak yang ke 2,3,dan 4 tak lama hidup selepas menetas. Badan nya lemah, takde selera makan atau minum. Saya cuba selamatkan dengan memebri air Glucolin supaya dapat tenaga segera. Tak disangka, selepas saja beri air Glucolin, tak beberapa minit mininggal. Yang satu lagi pun sama juga,. Mungkin air Glucolin tak sesuai untuk nak-anak ayam aatau ayam belanda. Tapi saya dah ikhtiar, Allah menentukan segalanya. Jadi tinggal 2 je yang dah sehat. Petang tadi(21/6), balik dari kerja ada 2 ekor dah menetas. Tak sangka pula hari ini tarikh 'due' nya. Kedua-dua kakinya tergantung celah jaring 1"x1/2". jaring itu tak dilapik dengan jaring halus kerana incubator ini hanya untuk ngeram je. Terpaksa lah saya buat terapi kedua-duanya dengan memasukkan kedalam cawan supaya kakinya kuat dan rapat semula seperti biasa. Malam ini saya tengok, seekor dan keluar sendiri dari cawan dan dan pulih. Yang seekor lagi tak keluar dari cawan, saya keluarkan dan tengok kakinya dah pulih juga. Alhamdulillah, adakalanya ikhtiar kita berjaya juga. 

Mudah mudahan untuk telor telor seterusnya akan berjaya ditetas dan selamat. banyak juga kalau berjaya menetas semuanya. Dekat 20 ekor juga, tetapi semuanya belum pasti. Tetapi yang pasti, incubator saya berjaya menetaskan ayam, angsa dan ayam belanda. Yes.......

No comments:

Post a Comment