Monday, June 21, 2010

BEKALAN TELOR AYAM KAMPONG


21/6 - Hari ini saya gembira sebab dapat bekalan telor dari kedai Acheh sebanyak 40 biji dan 52 biji dari kawan di Kg Lembing. Yang di Kg Lembing harganya 80 sen. Mahal sedikit takpe asalkan boleh dapat bekalan yang konsisten. So jika bekalan ini dapat berterusan, saya kena buat incubator yang lebih besar atau beli almari second hand dan convert jadi incubator. Tengok lah keadaan nya nanti.

Jika ditakdirkan kawan saya tu dapat membekal telor dengan consistence, projektion saya akan berjaya dimana dapat menetaskan anak sehingga 300-500 sebulan. Itu dah kira sangat baik. Semuga semua perancangan saya berjalan lancar. 

Saya perlu membuat persediaan yang lebih awal untuk menghadapi kedatangan ayam-ayam yang semakin banyak dan membesar. Saya dah survey mixer concrete yang kecil untuk mengadun makanan supaya sebati. Saya akan campurkan beberapa bahan seperti hampas soya, hampas kulit gandum, serbok ikan bilis, jagung halus, dedak halus dan sedikit beras atau terigu. Bila dan adun rata, saya akan buat pellet sendiri menggunakan meat mixer.

Dengan cara ini, mungkin kos makanan akan dapat dikurangkan dan lebih murah dari harga pellet kasar.

Saya perlukan pandangan kawan-kawan yang faham untuk memberi komen.

Saya juga akan menambahkan reban-reban untuk tempat ayam tidor dan berteduh. Kena beli kayu 2"x3" untuk tiang, alang dan gegulung atap. Bumbung adex murah dah ada, cuma kayu yang nampaknya kos tinggi. Saya akan survey nanti kayu-kayu yang diperlukan.

Lepas tu, melengaslah setiap week end buat reban. Tapi seronok bila reban telah siap didirikan  hasil titik peluh sendiri. Kalau tak percaya, buat sendiri baru tau..... 



Mixer cadang nak beli untuk adun makanan ayam



Anak ayam yang dah besar dan sehat


No comments:

Post a Comment