Friday, September 3, 2010

PERCUBAAN TERBARU PADA TELOR & INCUBATOR

3/9(Khamis) - Setelah telor dikumpul selama 4 hari, dapatlah sebanyak 70 biji dan campur dengan beli dari orang kampung lagi 20 biji. Jumlah semua 90 biji. Sebelum ini saya dah berazam untuk mencuba bahan disinfectant Quatenary Ammonium Chloride untuk mencuci telor sebelum dimasukkan kedalam incubator.
Semalam (2/9) saya tekad dan memberanikan diri untuk mencuba. Langkah pertama siapkan bekas dan air panas suam(45 darjah C) dari hot shower dan campurkan dengan QAC sebagai larutan. Saya hanya guna QAC je sebab sodium carbonate takde. Maybe next time saya cuba QAC + Garam, kemudian QAC + Garam + Sodium Carbonate. Sama-sama lihat apa hasilnya. Setelah larutan disiapkan, saya masukkan telor-telor baru kedalam larutan dan biarkan seketika(15 -30 saat) sambil membersihkan telor yang kotor. Selepas tu, terus tus dan lap dengan kitchen towel. Saya kena buat 3 trip sebab bekas kecil je. Air panas terpaksa ditambah sebab dan kurang panas.
Saya tekad sekali lagi membuat percubaan mencuci telor yang dah masuk 4 hari(belum candling) untuk dinyah kuman. Ada 2 biji yang timbul(terus buang). Yang lain saya buat proses yang serupa. Saya yakin telur tak rosak selagi air larutan lebih panas dari suhu telor dan dikeringkan dengan segera. Saya masukkan kesemua telor first batch ini kedalam incubator yang telah juga di nyah kuman sebelum ini dengan menyembur larutan QAC ke seluruh incubator. Kita sama-sama tengoklah apakan hasilnya nanti memberangsangkan atau sama je macam yang lepas. Tapi saya begitu optimis menjangkakan hasilnya akan lebih baik, memandangkan kita dapat mengetepikan masalah jangkitan bakteria pada peringkat awal. Kecuali ia berlaku lebih awal lagi iaitu semasa didalam sangkar sebaik sahaja selepas bertelor.
Pada masa ini, kedua-dua ruang pada 'incubalmari' buat pertama kalinya dijalankan serentak. Telor-telor yang menanti masa menetas diteruskan didalam incubator kiri. Manakala telor-telor yang telah dinyah kuman menggunakan incubator sebelah kanan. Akhirnya nanti, incubator sebelah kiri akan ditutup, dicuci dan dinyah kuman sehingga ia diperlukan dimasa akan datang.

Matlumat terkini....sempat juga reban pembesaran pintu kedua disiapkan. Saya mengasingkan ayam ikut sais untuk mengurangkan saingan.

No comments:

Post a Comment