Saturday, September 18, 2010

ANTIBIOTIK 6 IN 1 UNTUK PELBAGAI PENYAKIT AYAM


Didalam penternakan ayam, tak kira ayam kampong ori, ayam kg. kacuk atau ayam daging, kita tidak boleh lari dari pelbagai penyakit yang akan menyerang ayam dari peringkat anak hingga dewasa. Ramai diantara penternak ayam kampong beranggapan bahawa ayam kampong hanya diserang sampar tetapi terkecuali dari serangan pelbagai penyakit lain kononnya kerana ketahanan semula jadinya. Saya berpendapat bahawa tanggapan itu ada silapnya kerana ayam kampong juga adalah sejenis unggas yang tidak terkecuali dari serangan pelbagai penyakit. Tanggapan ini mungkin dibuat berdasarkan pengamatan dan pemerhatian yang mungkin tidak dibuat secara ilmiah atau saintifik. Kalau kita perhatikan, ayam kampong asli juga terdedah kepada pelbagai penyakit. 

Kalau diperhatikan, jika si ibu ayam berjaya menetaskan 10 ekor, apabila sampai suatu peringkat umur, hanya beberapa ekor saja yang berjaya meneruskan kehidupan. Yang lain mati oleh kerana pelbagai sebab yang tidak kita ketahui secara saintifik kerana tidak dibuat kajian ilmiah. Yang hidup pula menjadi 'immune' kepada penyakit dan berjaya menempuh kehidupan seterusnya. Kalau kita buat perbandingan dengan manusia, untuk penduduk di negara miskin seperti di pendalaman Afrika yang tidak mendapat perubatan/ imminisasi/pemakanan yang sempurna, kadar kematian(motality rate) adalah sangat tinggi. Mereka mudah diserang pelbagai penyakit yang membawa maut, kekurangan zat(deficiency) serta tidak dapat menambah populasi. 

Manakala keadaannya amat jauh berbeza di negara-negara maju yang mendapat perubatan/immunisasi/pemakanan yang mencukupi dan moden, kadar kematian adalah sangat rendah sekali dan populasi penduduk sentiasa meningkat. Kita juga silap mengatakan bahawa orang-orang dulu tidak berpenyakit dan umur panjang. Jika tidak ada penyakit, apa pula punca manusia zaman itu mati di peringkat kelahiran, kanak-kanak, remaja atau setelah dewasa. Sebenarnya banyak penyakit telah wujud dari zaman dahulu lagi, cuma bangsa kita tidak memahami penyakit apa sebenarnya yang menyerang mangsa. 

Sebagai orang Melayu, jika seseorang itu sakit yang berpanjangan dan tidak menunjukkan tanda-tanda akan pulih, mereka akan kata bahawa si polan tu kena sampok setan/iblis, terkena buatan orang atau sebagainya kerana itu sahaja pengetahuan dan alasan/sebab yang mereka ada(mungkin juga ada benarnya untuk sesetengah kes). Bomoh dan dukun pula adalah satu-satunya rujukan jika seseorang ditimpa penyakit. Jika masa boleh berputar semula dan punca kematian dapat dicari, saya berpendapat mereka yang mati adalah juga berpunca dari kanser, sakit buah pinggang, kencing manis, darah tinggi, serangan jantung, denggi, malaria, hipetitis A/B, dan pelbagai penyakit yang disebut di zaman kita sekarang.

Berbalik semula kepada tajuk cerita pasal ayam, jika kita ingin berjaya menternak ayam kampong secara komersil, kita kena terpaksa akur bahawa perubatan/ immunisasi/ pemakanan moden adalah perlu untuk membolehkan sejumlah besar anak ayam berjaya dibesarkan hingga peringkat untuk dipasarkan atau dijadikan induk. Jika tidak, populasi ayam kita tidak akan berkembang dan akan mati oleh pelbagai sebab atau penyakit. Justeru itu, kita sebagai penternak ayam kampong juga kena menyiapkan diri dengan ilmu dan pengetahuan serta mengamalkan cara moden dan terkini, tetapi dengan sedikit pengubahsuaian untuk kesesuaian keadaan ayam kampong itu sendiri dan faktor kewangan.

Oleh yang demikian, kita terpaksa memberikan ayam-ayam kampong kita ubat-ubatan seperti vaksin, vitamin dan juga antibiotik mengikut keperluan yang ditetapkan atau keadaan penyakit yang menyerang. Tindakan yang paling baik dalam menternak adalah mencegah penyakit dan bukannya mengubat kerana 'Prevention is better than cure'. Mencegah penyakit adalah jauh lebih murah dan menguntungkan berbanding mengubat.

Faktor kebersihan reban dan kawalan penyakit juga perlu dititik beratkan walau pun kita hanya menternak ayam pada skala kecil atau sederhana kecil sekali pun. Pembasmian kuman/bakteria/virus perlu dilakukan secara berkala misalnya setiap bulan sekali dengan menyembur kimia pembasmi kuman(disinifectant) di seluruh kawasan reban termasuk bangunan dan tanah.

Jika apa yang saya tulis ini dari pengalaman dan kajian/pembacaan tidak tepat atau perlu penambahbaikan, berilah komen yang membina dan saya akan perbaiki article ini untuk dijadikan rujukan bagi kebaikan semua penternak. Sebenarnya saya juga masih belajar dan tidak pandai langsung pasal ubat-ubat ni. Sebenarnya ayam kampong juga perlukan vaksin, antibiotik dan vitamin. Sebab itu kejadian sampar adalah serangan penyakit yang paling ditakuti oleh semua penternak. 

Tanggapan orang Melayu lama bahawa serangan sampar ada kaitan dengan jin/hantu mungkin silap, kerana orang tua/lama masih mempercayai pasal hantu-hantu ni. Biarkanlah mereka dengan hantu-hantunya. Kita tidak akan maju dan berjaya jika masih berfikiran sama macam orang-orang Melayu lama. Walaubagaimana pun, sebarang petua dan pengalaman yang baik dan berguna jangan diketepikan. 

Tidak rugi kita mengamalkannya jika ia berguna asalkan tidak bercanggah dengan syarak yang boleh merosakkan iman dan akidah kita sebagai seorang yang beragama Islam. Kita sebagai penternak muda di zaman moden ini harus berfikiran terbuka dan terkini dan bertindak dengan cara yang saintifik. Bertindaklah seperti apa yang dilakukan oleh penternak moden di luardan didalam negara. Mereka telah jauh maju ke hadapan, mengapa kita masih mahu menoleh ke belakang.

Sebagai penternak yang mahu berjaya, anda harus peka kepada keadaan persekitaran dan ternakan. 3 pancaindera kita perlu sensitif dan memantau perkembangan ternakan kita. Mata perlu melihat keadaan kesihatan ayam/kebersihan reban/serangan pemangsa. Telinga perlu mendengar bunyi-bunyi yang menandakan ternakan sedang sakit. Hidung perlu menghidu bau reban yang busuk/kotor. Semua ini ada hubung kait dengan kesihatan ternakan kita. 



MOHON KLIK WEBSITE YANG BERIKUT BAGI MEMBANTU SAYA MENAIKKAN RATING WEBSITE UNTUK MEMBANTU PERNIAGAAN SAYA SEKARANG. TERIMA KASIH

Pembekal Kayu Bakau: http://pembekal-kayu-bakau.com

                                     : http://www.facebook.com/pembekalkayubakau

Pembekal Atap Lalang: http://alangalangmalaysia.com


Pakej Katering/Kanopi/Perkahwinan ala Kampung: http://kahwin-kampung.blogspot.com


Dibawah ini adalah syor/cadangan yang perlu dilakukan demi kebaikan kepada usaha dan pelaburan ternakan kita.

a) Berikan vaksin-vaksin untuk mencegah serangan penyakit ND(Newcastle Desease) dan IB(Infectious Bronchitis) secara berkala misalnya setiap 3 bulan sekali atau apabila ada tanda-tanda serangan penyakit baru bermula kepada seluruh warga reban kita. Immunisasi ini dapat bertahan didalam badan selama 3 bulan sahaja. 

Virus-virus jahat ini dapat bertahan dan hidup lama terutamanya didalam tanah, justeru itu immunisasi melalui pemberian vaksin adalah sangat mustahak, atau lebih menjurus kepada 'wajib' bagi ayam kampong. Penternakan ayam kampong tidak sama dengan penternakan ayam pedaging. Ayam pedaging diternak secara 'once in, all out' dan seluruh reban akan dibasmi kuman sebelum anak-anak yang baru masuk reban yang bersih. Ayam kampong pula diternak secara serentak dan bercampur diantara induk-induk dan anak-anak yang sedang dibesarkan. 

Ada kemungkinan virus-virus yang dibawa atau diwarisi oleh ayam dewasa akan berjangkit kepada anak-anak ayam yang masih lemah immuniti nya. Beri minum air bercampur vaksin diawal pagi kepada ayam yang telah dipuasakan semalaman. Penyakit ND memberi kesan kepada sistem saraf dan pernafasan. manakala penyakit IB akan memberi kesan langsung kepada pengeluaran dan kualiti telor dan menjejaskan % penetasan.(untuk matlumat lanjut, sila baca artikel yang dipetik dari internet).

b) Berilah vitamin didalam minuman sebagai supplement supaya ayam-ayam kita sehat. Terlalu banyak nama vitamin yang tak pernah saya dengar/baca sebelum ini. Usah pedulikan pasal nama-nama vitamin tu, yang penting ia baik untuk ternakan kita. Pelbagai jenama ada di pasaran yang menawarkan pakej multivitamin yang diperlukan untuk pembesaran dan kesehatan ayam-ayam. 

Kita perlu memberi ayam-ayam kita multivitamin ini terutama kepada penternak yang memberi makan sisa makanan atau ayam dilepaskan bebas mencari makanan sendiri. Kekurangan vitamin pada peringkat umur tertentu boleh merencatkan pertumbuhan dan kadar pembesaran anak-anak ayam. Vitamin adalah keperluan yang mustahak dan kekurangan vitamin tertentu pada peringkat umur tertentu akan memberi kesan kepada kesihatan dan tumbesaran. 

Usah risau jika ayam kita bercampur-campur peringkat umur didalam reban yang sama, pemberian vitamin kepada ayam-ayam dewasa tidak mendatangkan mudarat kerana pengambilan vitamin yang tidak diperlukan oleh ayam akan dikeluarkan dari badan secara semulajadi.

c) Begitu juga dengan pemberian antibiotik, ia juga sangat perlu untuk mencegah serangan penyakit-penyakit tertentu. Sebenarnya terlalu banyak jenis penyakit ayam yang popular di negara kita antaranya adalah E.Coli, Salmonnella, Fowl Cholera, Cronic Respiratory Deasease(CRD), Coryza dan Staphylococcosis

Saya sendiri pun tak faham apa penyakit ini serta simptomnya kecuali Doktor Veteriner je yang faham. Biasanya penyakit-penyakit ini terjadi kerana pengambilan makanan atau minuman yang tercemar. Ayam-ayam kampong yang lepas bebas atau dikurung sangat terdedah kepada penyakit-penyakit ini kerana sifat semulajadinya yang suka mencuba makan dan minum apa yang dijumpanya atau melalui pemberian sisa-sisa makanan. Antibiotik akan bertindak membunuh bakteria atau micro-organisma didalam badan. Ia boleh diberi secara berkala misalnya 2 minggu sekali sebagai langkah pencegahan dengan dos yang disyorkan atau diberi sebagai rawatan dengan dos yang lebih tinggi apabila ayam-ayam menunjukkan tanda-tanda serangan penyakit.

Ada banyak antibiotik boleh didapati di pasaran. Sesetengah antibiotik yang dijual untuk bertindak keatas beberapa jenis penyakit. Sebelum ini saya memberi antibiotik warna pink/merah. Baru-baru ini, saya diperkenalkan sejenis antibiotik baru dalam serbuk berwarna putih kelabu dan tidak bewarna apabila dicampur didalam air. Saya rasa antibiotik ini sangat baik kerana ia dapat mencegah pelbagai jenis penyakit kronik(broad spectrum) atau 6 in 1. Ia dapat mencegah dan merawat penyakit seperti E.Coli, Salmonnella, Fowl Cholera, Cronic Respiratory Deasease(CRD), Coryza dan Staphylococcosis

Saya sendiri pun tak faham penyakit tu macam mana symptomnya. Yang selalu kita jumpa adalah sakit nafas/paru-paru, lemah kepak, serangan saraf, tiada selera makan, termenong. Itu adalah antara penyakit yang sering kita jumpa menyerang ayam. Setelah saya baca beberapa article didalam internet, antibiotik ini memang amat sesuai untuk kesemua penyakit yang ditunjukkan oleh simptom pada ayam ternakan kita di Malaysia. Penyakit ayam sebenarnya adalah sama diserata dunia. Yang penting, kita mesti bagi ternakan kita antibiotik tu , beri mereka perlindungan dalaman, semuga ayam kita tidak diserang penyakit tersebut.

Nama antibiotik tu adalah AMOXICILLIN 50% with Colistin Sulphate. Ia sesuai untuk semua jenis ternakan seperti ayam, itik, kambing dan lembu. Untuk pencegahan, campuran 100g untuk 2000 liter air. Untuk rawatan pula campuran 100g untuk 1000 liter air. Cubalah, harganya pun tak mahal, RM 20 je untuk 100g, tetapi berbaloi untuk pelaburan kita.


Yang penting, kita kena berusaha dan mempertingkatkan/mendalami ilmu pengetahuan berkaitan bidang yang kita ceburi. Sebagai seorang Muslim, kita disaran untuk berusaha dan mendalami ilmu pengetahuan seperti dalam Al-Quran, Allah telah berfirman maksudnya: " Tidak akan berubah nasib sesuatu kaum itu , kecuali kaum itu yang mengubah nasib nya sendiri". Begitu juga didalam hadis Nabi S.A.W yang bermaksud: " Tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri Cina". Kita tidak boleh hanya mengharap rezeki turun dari langit dan jatuh keriba tanpa berikhtiar dan berusaha. Hanya setelah kita berikhtiar dan berusaha, barulah kita berserah dan tawakal kepada Allah. Kalau dengan kehendakNya kita berjaya, maka berjaya lah kita. Jika tidak berjaya, mungkin itu adalah lebih baik bagi kita. Hanya Allah yang Maha Mengetahui sesuatu perkara itu.

Sebagai rujukan, saya sertakan gambar Antibiotic tersebut dibawah ini.



Antara penerangan yang diperolehi dari internet mengenai penyakit-penyakit yang tersebut didalam antibiotik ini(Maaf dipinta kerana tidak ada kesempatan untuk meringkaskan dan menterjemahkan dengan sempurna. Terjemahan dibawah adalah terjemahan komputer):


E. coli - adalah singkatan dari Escherichia coli, bakteria (kuman) yang menyebabkan kram yang teruk dan diare(diarrhea). E. coli merupakan punca utama diare berdarah. - Punca dari air tercemar


What is diarrhea?

Diarrhea is loose, watery stools. A person with diarrhea typically passes stool more than three times a day. People with diarrhea may pass more than a quart of stool a day. Acute diarrhea is a common problem that usually lasts 1 or 2 days and goes away on its own without special treatment. Prolonged diarrhea persisting for more than 2 days may be a sign of a more serious problem and poses the risk of dehydration. Chronic diarrhea may be a feature of a chronic disease.
Diarrhea can cause dehydration, which means the body lacks enough fluid to function properly. Dehydration is particularly dangerous in children and older people, and it must be treated promptly to avoid serious health problems. See Dehydration.
People of all ages can get diarrhea and the average adult has a bout of acute diarrhea about four times a year. In the United States, each child will have had seven to 15 episodes of diarrhea by age 5.
[Top]

What causes diarrhea?

Acute diarrhea is usually related to a bacterial, viral, or parasitic infection. Chronic diarrhea is usually related to functional disorders such as irritable bowel syndrome or inflammatory bowel disease.
A few of the more common causes of diarrhea include the following:
  • Bacterial infections. Several types of bacteria consumed through contaminated food or water can cause diarrhea. Common culprits include Campylobacter, Salmonella, Shigella, and Escherichia coli (E. coli).
  • Viral infections. Many viruses cause diarrhea, including rotavirus, Norwalk virus, cytomegalovirus, herpes simplex virus, and viral hepatitis.
  • Food intolerances. Some people are unable to digest food components such as artificial sweeteners and lactose—the sugar found in milk.
  • Parasites. Parasites can enter the body through food or water and settle in the digestive system. Parasites that cause diarrhea include Giardia lamblia, Entamoeba histolytica, and Cryptosporidium.
  • Reaction to medicines. Antibiotics, blood pressure medications, cancer drugs, and antacids containing magnesium can all cause diarrhea.
  • Intestinal diseases. Inflammatory bowel disease, colitis, Crohn’s disease, and celiac disease often lead to diarrhea.
  • Functional bowel disorders. Diarrhea can be a symptom of irritable bowel syndrome.
Some people develop diarrhea after stomach surgery or removal of the gallbladder. The reason may be a change in how quickly food moves through the digestive system after stomach surgery or an increase in bile in the colon after gallbladder surgery.
People who visit foreign countries are at risk for traveler’s diarrhea, which is caused by eating food or drinking water contaminated with bacteria, viruses, or parasites. Traveler’s diarrhea can be a problem for people visiting developing countries. Visitors to the United States, Canada, most European countries, Japan, Australia, and New Zealand do not face much risk for traveler’s diarrhea. See Preventing Traveler’s Diarrhea.
In many cases, the cause of diarrhea cannot be found. As long as diarrhea goes away on its own, an extensive search for the cause is not usually necessary.

Terjemahan:

Apa itu diare?

Diare adalah longgar, kotoran berair. Seseorang dengan diare biasanya melewati bangku lebih dari tiga kali sehari. Orang dengan diare dapat lulus lebih daripada satu liter bangku sehari. diare akut adalah masalah umum yang biasanya berlangsung 1 atau 2 hari dan akan hilang dengan sendirinya tanpa rawatan khusus. diare berkepanjangan bertahan selama lebih dari 2 hari mungkin merupakan tanda dari masalah yang lebih serius dan menimbulkan risiko dehidrasi diare. kronik mungkin ciri-ciri penyakit kronik.
Diare boleh menyebabkan dehidrasi, yang bermaksud bahawa tubuh tidak memiliki cukup cecair untuk berfungsi dengan baik. Dehidrasi sangat berbahaya pada anak-anak dan orang tua, dan harus segera dirawat untuk mengelakkan masalah kesihatan yang serius. Lihat dehidrasi .
Orang-orang dari segala usia boleh terkena diare dan rata-rata orang dewasa mempunyai bout diare akut sekitar empat kali setahun. Di Amerika Syarikat, setiap anak akan memiliki tujuh hingga 15 episod diare pada usia 5 tahun.
[ Top ]

Apa yang menyebabkan diare?

Diare akut biasanya berkaitan dengan jangkitan bakteria, virus, atau parasit. Diare kronik biasanya berkaitan dengan gangguan fungsional seperti sindrom kerengsaan usus besar atau penyakit inflamasi usus.
Beberapa penyebab yang lebih umum dari diare adalah sebagai berikut:
  • jangkitan bakteria. Beberapa jenis bakteria yang digunakan melalui makanan atau air yang tercemar boleh menyebabkan diare. penyebab umum termasuk Campylobacter, Salmonella, Shigella, dan Escherichia coli (E. coli).
  • jangkitan virus,. Banyak menyebabkan diare termasuk virus rotavirus, Norwalk virus, cytomegalovirus, herpes simplex virus, dan virus hepatitis.
  • Makanan intoleransi. Beberapa orang tidak mampu mencerna bahagian makanan seperti pemanis buatan dan gula-laktosa yang ditemui dalam susu.
  • Parasit. Parasit dapat memasuki badan melalui makanan atau air dan menetap dalam sistem pencernaan. Parasit yang menyebabkan diare termasuk giardia lamblia, Entamoeba histolytica, dan Cryptosporidium.
  • Reaksi terhadap ubat-ubatan,. Antibiotik ubat tekanan darah, ubat kanser, dan antasid yang mengandungi magnesium semua boleh menyebabkan diare.
  • penyakit usus usus. inflamasi penyakit, kolitis, Crohn's penyakit, dan penyakit celiac sering menyebabkan diare.
  • gangguan usus Fungsional boleh. Diare merupakan gejala dari sindrom kerengsaan usus besar.
Beberapa orang mengembangkan diare selepas pembedahan perut atau penghapusan poket empedu. Alasan mungkin perubahan dalam cara cepat bergerak makanan melalui sistem pencernaan selepas pembedahan perut atau peningkatan empedu dalam usus selepas operasi kandung empedu.
Orang yang melawat negara asing berisiko untuk diare traveler's, yang disebabkan oleh makan makanan atau minum air yang tercemar dengan bakteria, virus, atau parasit. diare Traveler's boleh menjadi masalah bagi orang melawat negara-negara membangun. Pengunjung ke Amerika Syarikat, Kanada, sebahagian besar negara Eropah, Jepun, Australia, dan New Zealand tidak banyak menghadapi risiko diare perjalanan. Lihat Traveler's Mencegah Diare .
Dalam banyak kes, punca diare tidak dapat dijumpai. Selama diare akan hilang dengan sendirinya, satu carian yang banyak untuk penyebabnya biasanya tidak diperlukan.
[ Top ]

Apa saja gejala diare?

Diare boleh disertai dengan kram, sakit perut, kembung, mual, atau keperluan mendesak untuk menggunakan bilik mandi.Tergantung dari penyebabnya, seseorang boleh mengalami demam berdarah atau tahi.

Salmonella - Salmonellosis merupakan penyakit yang berpotensi fatal yang disebabkan oleh salmonella, bakteria yang sering bisa ditemukan di usus haiwan , termasuk ayam.


Fowl Cholera - adalah sangat, berjangkit penyakit serius yang disebabkan oleh bakteria Pasteurella multocida dalam pelbagai spesies burung termasuk ayam, Kalkun, dan unggas air, (rangka peningkatan kerentanan). Hal ini terlihat di seluruh dunia dan merupakan salah satu penyakit berjangkit yang pertama harus diakui, oleh Louis Pasteur pada tahun 1880. Penyakit ini boleh berkisar dari septicemia akut terhadap jangkitan kronik dan tempatan dan morbiditas dan kematian mungkin hingga 100%. Laluan jangkitan mulut atau hidung dengan penghantaran melalui eksudat hidung, kotoran, tercemar tanah, peralatan, dan orang-orang. Masa inkubasi biasanya 5-8 hari. Bakteria ini dengan mudah dihancurkan oleh faktor persekitaran dan desinfektan, tapi bisa bertahan untuk waktu lama dalam tanah. Reservoir jangkitan dapat hadir pada spesies lain seperti tikus, kucing, dan mungkin babi.

CRD - Cronic Respiratory Desease
IncidenceVery widespread and present in most, if not all, commercial flocks. Each batch of new pullets will become infected.
Transmission
CRD is the most prevalent of the so-called 'stress diseases'.Mycoplasma gallisepticum may be present in the tissues of healthy birds (carrier birds). Outbreaks occur most frequently when the flock's vitality is lowered either during times of stress - often caused by moving, chilling, vaccinating, beak trimming, worming, poor ventilation, damp litter and ammonia build-up - or in the presence of other diseases. Transmission may occur even in flocks that appear to be perfectly healthy.
Egg transmission is very important as it is the means by which the disease perpetuates itself. The disease is airborne (aerosol) and generally rapid, but it does not travel distances.
The disease is transferred most often when infected carrier birds are introduced to the flock or people such as service personnel, vaccinators and blood testers transport it. The risk is great when people handle CRD-free birds the day after handling CRD-infected birds. It can also be transferred on equipment, such as crates, vehicles and vaccinating equipment.
Incubation period
Incubation is 5 to 10 days.
Signs
Signs include sniffing, rattling, sneezing, coughing and other signs of respiratory distress. Birds may have wet noses, retarded growth (in growing birds) and a production loss of 20 to 30 per cent in hens. The disease spreads slowly through the flock with a continual cycle of reinfection, so the disease never disappears by itself. Deaths are few in uncomplicated cases. Financial losses occur due to poor feed conversion, retarded growth, drug costs, mortality, increased culling and poor production.


Coryza - Infectious coryza is a respiratory disease found in many species of birds, including poultry, with chickens being particularly vulnerable to the disease. This bacterial disease has similarities with the common cold and indeed cold is one of its common names. The disease is found worldwide and takes a particular toll on those who are running smaller operations. The disease is caused by a gram-negative bacterial species called Hemophilus paragallinarum that has three antigenic types that are labelled A to C. The species requires the presence of V factor in order to grow. Incubation of the disease is only a couple of days but infection can last anything from one to three months. Transmission is by contact between birds but could also happen by ingesting contaminated food stuff and water or even via inhalation of infected aerosols or transportation by the clothes of farm workers and the implements found on the farm. Cold-like symptoms such as coughing and sneezing as well as rotten smelling nasal discharge are to be found in the infected birds. Other symptoms include swelling of the face and lacrimation (watering of the eyes). Typically lethargy will set in and the birds will go off their food and water. The symptoms may be complicated by the presence of other diseases in the birds such as sinusitis and mycoplasma. The mortality rate can be anything up to 50%.


Staphylococcosis - Tiada matlumat jelas diperolehi mengenai penyakit ini



@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

MATLUMAT TAMBAHAN MENGENAI PENYAKIT AYAM
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

PENYAKIT YANG PALING MENAKUTKAN PENTERNAK.
APA ITU SAMPAR AYAM/ NEWCASTLE DISEASE?



Newcastle disease is a contagious bird disease affecting many domestic and wild avian species. Its effects are most notable in domestic poultry due to their high susceptibility and the potential for severe impacts of an epidemic on the poultry industries. It is endemic to many countries.
Newcastle Disease was discovered in Newcastle upon Tyne, England in 1926 (Doyle), but also at this time slightly different strains were found in other parts of the world.
Exposure of humans to infected birds (for example in poultry processing plants) can cause mildconjunctivitis and influenza-like symptoms, but the Newcastle disease virus (NDV) otherwise poses no hazard to human health. Interest in the use of NDV as an anticancer agent has arisen from the ability of NDV to selectively kill human tumour cells with limited toxicity to normal cells.
No treatment for NDV exists, but the use of prophylactic vaccines and sanitary measures reduces the likelihood of outbreaks.

Contents

[show]

[edit]The causal agent

[edit]Description

The causal agent, Newcastle disease virus (NDV), is a negative-sense single-stranded RNA virus. Transmission occurs by exposure to faecal and other excretions from infected birds, and through contact with contaminated feed, water, equipment and clothing.

[edit]Strains

NDV strains can be categorised as velogenic (highly virulent), mesogenic (intermediate virulence) or lentogenic (nonvirulent). Velogenic strains produce severe nervous and respiratory signs, spread rapidly and cause up to 90% mortality. Mesogenic strains cause coughing, affect egg quality and production and result in up to 10% mortality. Lentogenic strains produce mild signs with negligible mortality.

[edit]Use as an anti-cancer agent

In 1999, promising results were reported using an attenuated strain of the Newcastle virus codenamed MTH-68 in cancer patients[1] by researchers who had isolated the strain in 1968[2][3]. It appears that the virus preferentially targets and replicates in certain types of tumor cells, leaving normal cells almost unaffected. In 2006 researchers from the Hebrew University also succeeded in isolating a variant of the Newcastle Disease Virus codenamed NDV-HUJ which showed promising results in 14 Glioblastoma multiforme patients[4].

[edit]Use as a biological weapon

Newcastle disease was one of more than a dozen agents that the United States researched as potential biological weapons before the nation suspended its biological weapons program[citation needed].

[edit]Transmission

NDV is spread primarily through direct contact between healthy birds and the bodily discharges of infected birds. The disease is transmitted through infected birds' droppings and secretions from the nose, mouth, and eyes. NDV spreads rapidly among birds kept in confinement, such as commercially raised chickens.
High concentrations of the NDV are found in birds' bodily discharges; therefore, the disease can be spread easily by mechanical means. Virus-bearing material can be picked up on shoes and clothing and carried from an infected flock to a healthy one.
NDV can survive for several weeks in a warm and humid environment on birds' feathers, manure, and other materials. It can survive indefinitely in frozen material. However, the virus is destroyed rapidly by dehydration and by the ultraviolet rays in sunlight. Smuggled pet birds, especially Amazon parrots from Latin America, pose a great risk of introducing NDV into the US. Amazon parrots that are carriers of the disease but do not show symptoms are capable of shedding NDV for more than 400 days.

[edit]Clinical findings

[edit]Symptoms


Egg drop after a (otherwise asymptomatic) Newcastle disease infection in a duly vaccinated broiler parent flock
Signs of infection with NDV vary greatly depending on factors such as the strain of virus and the health, age and species of the host.
The incubation period for the disease ranges from 2 to 15 days. An infected bird may exhibit the following signs:
They can include respiratory signs (gasping, coughing), nervous signs (depression, inappetence, muscular tremors, drooping wings, twisting of head and neck, circling, complete paralysis), swelling of the tissues around the eyes and neck, greenish, watery diarrhoea, misshapen, rough- or thin-shelled eggs and reduced egg production.
In acute cases, the death is very sudden, and, in the beginning of the outbreak, the remaining birds do not seem to be sick. In flock with good immunity, however, the signs (respiratory an digestive) are mild and progressive, and are followed after 7 days by nervous symptoms, especially twisted heads.

[edit]Post-mortem lesions

Typical are the petechiae in proventriculus and on submucosae of gizzard; there is also severe enteritis of the duodenum. The lesions are scarce in hyperacute cases (first day of outbreak).

[edit]Diagnosis

[edit]Immunological tests

Enzyme Linked Immunosorbant Assay (ELISA), PCR, Sequence technology.

[edit]Virus isolation

[edit]Samples

For routine isolation of NDV from chickens, turkeys, and other birds, samples are obtained by swabbing the trachea and the cloaca. Cotton swabs can be used. The virus can also be isolated from the lungs, brain spleen, liver, and kidneys.

[edit]Handling

Prior to shipping samples should be stored at 4 C. (refrigerator). Samples must be shipped in a padded envelope or box. Samples may be sent by regular mail, but overnight is recommended.[5]

[edit]Prevention

Any animals that are showing symptoms of Newcastle Disease should be quarantined immediately. New birds should also be vaccinated before being introduced to your flock. There is an inactivated viral vaccine available, as well as various combination vaccines.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
INFECTIOUS BRONCHITIS
AND ITS EFFECT ON EGG PRODUCTION AND EGG QUALITY

By Dr. Gary D. Butcher and Dr. Richard Miles*

Infectious bronchitis (IB) can be a devastating disease to any poultry operation. It affects chickens of all ages, types, and breeds. The disease is caused by a coronavirus which is known to have a high mutation rate. Thus, many serotypes (and subtypes) of IB virus exist in the United States and throughout the world. The arrival of new IB variants poses a continuous problem for the poultry industry.
The virus enters the body by the inhalation or conjunctival route. Infectious bronchitis is considered to be a highly contagious respiratory disease. Characteristically accompanying the disease are mild respiratory signs such as sneezing, snicking, gasping, and a watery discharge from the eyes and nostrils. In the respiratory tract, clear mucus and areas of inflammation are present. The mucus tends to accumulate in the lower part of the trachea and a mucus plug is sometimes found near the bronchi. Normally, if the virus spreads through the flock, all of the birds are affected. Many times the IB virus may spread through the flock without producing obvious clinical signs of disease except a mild cough. However, the virus may trigger a serious, long-lasting respiratory disease if Mycoplasma gallisepticum or Mycoplasma synoviae is present. The disease can be even more severe if complicated by E. coli infection.
Some strains of the virus, referred to as nephropathogenic IB viruses, infect the kidneys and cause permanent renal damage. Infected chickens excrete watery droppings, resulting in wet litter. Urates are common and can be identified easily in the droppings and in the kidneys and ureters at necropsy. The kidneys of affected birds are pale, mottled, and can be 2 to 3 times their normal size. Even though mortality in uncomplicated IB outbreaks can be relatively low, infection with nephropathogenic strains may cause high mortality.
The commercial egg-laying chicken has a level of productivity second to none. However, an outbreak of IB in a developing pullet flock may have devastating effects on future productivity. The reproductive tract and kidneys can be permanently damaged. In adult hens, depending on the strain of virus, an outbreak of IB will cause varying effects on egg production. If hens have low antibody titers, production drops can be severe. In birds with high titers, the only manifestation of the disease will be mild to severe effects on both egg shell and internal quality without affecting overall egg production. If production drops occur from IB, a decline in shell as well as internal quality should be expected. The negative influence IB has on egg quality may persist for many weeks or months after production has recovered.
The IB virus infects many tissues in the body. Every portion of the reproductive tract can be affected. A decline in egg shell quality occurs when the uterus is directly affected. This decline is reflected as poor egg specific gravity caused by a decline in shell thickness, and misshapen eggs caused by degeneration and distortion of the shell gland cells. Pullets infected with IB virus early in life may suffer permanent damage to the oviduct, resulting in misshapen eggs being produced throughout their life. Also, impacted oviducts, ruptured ova, internal layers, and cystic right oviducts are often a result of early IB virus infection.
Infectious bronchitis is also known to affect shell pigmentation. Uniformity of pigmentation in brown eggs is poor. Pale eggs can appear 2 to 5 days after exposure to the virus. The occurrences of pale eggs can persist for several weeks. There are other causes of pale eggs, but IB should be considered when pale eggs occur.
One of the major effects that the IB virus has on internal egg quality is its influence on the albumin. It is common for "watery whites," a serous thinning of the thick albumin, to occur in IB outbreaks. Thus, Haugh Unit values are greatly reduced. The watery albumin is a result of the IB virus destroying the endometrial mucin secreting cells in the magnum of the oviduct. The keeping quality of eggs from IB virus-infected hens is lessened. The decline in shell quality that accompanies IB out- breaks also promotes an accelerated decline in albumin quality.


MOHON KLIK WEBSITE YANG BERIKUT BAGI MEMBANTU SAYA MENAIKKAN RATING WEBSITE UNTUK MEMBANTU PERNIAGAAN SAYA SEKARANG. TERIMA KASIH

Pembekal Kayu Bakau: http://pembekal-kayu-bakau.com

                                     : http://www.facebook.com/pembekalkayubakau

Pembekal Atap Lalang: http://alangalangmalaysia.com


Pakej Katering/Kanopi/Perkahwinan ala Kampung: http://kahwin-kampung.blogspot.com

2 comments:

  1. hai nak tanye kat mane ade jual antibiotik AMOXICILLIN 50% with Colistin Sulphate.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum tuan , kat mane ye ada jual AMOXICILLIN 50% with Colistin Sulphate

    ReplyDelete