Sunday, September 12, 2010

MATLUMAT TERKINI INCUBATOR ALMARI

12/9 - Malam ini saya membuat candling keatas telor didalam incubator yang telas dibasmi kuman dan telor2 yang telah dibasmi kuman. Hasil candling yang dilakukan adalah seperti berikut:

telor masuk hari ke 5 - sarang labah - 69 , rosak - 2(candling kali pertama)
telor masuk hari ke 10 - berkeadaan baik - 74, rosak - 8(candling kali kedua)
telor masuk hari ke 15 - berkeadaan baik - 40, rosak - 15(candling kali ke 2)

Dari data diatas, diperhatikan bahawa -
peringkat awal - buat masa ini peratus telor yang rosak kerana jangkitan bakteria adalah sangat kecil. Peratusan rosak kurang 5%. Berkemungkinan telor telah dijangkiti semasa dalam sarang.
peringkat pertengahan - kerosakan boleh dikatakan bukan berpunca dari jangkitan bakteria, tetapi mungkin kualiti telor itu sendiri tidak baik dimana janin mati diperingkat awal. Peratusan rosak kurang 10%.
peringkat akhir - kerosakan juga boleh dikatakan oleh faktor kualiti telor dimana janin mati dalam proses pembesaran. Peratusan rosak kurang 30%.

Pemerhatian diatas masih belum boleh dibuat suatu kenyataan tentang % penetasan. Walaubagaimanapun, kebersihan telor dan incubator telah diambil kira untuk membuang satu faktor yang menyumbang kepada % penetasan yang rendah.

Setakat ini, pembasmian kuman/bakteria melalui penggunaan disinfectant Quatenary Ammonium Chloride menunjukkan tanda-tanda positif dimana telor yang dijangkiti bakteria adalah sangat kecil. Keputusan awal sangat baik berbanding dengan keputusan sebelum ini. Kita tunggu sehingga telor-telor ini menetas untuk mendapat jawapannya. Harapan saya semuga keputusan nya nanti adalah % penetasan yang tinggi. Doakan semuga berjaya. Kepada sahabat penternak yang balik kampung jauh dari tempat tinggal, saya doakan perjalanan anda selamat. AMINNNNNN

No comments:

Post a Comment