Monday, August 30, 2010

AKHIRNYA AKU TEMUI JUGA DISINFECTANT YANG DICARI-CARI


30/8(Isnin) - Lama juga saya tak menulis. Akhir sekali kesah ular sawa dan biawak. Sepanjang minggu lepas, saya memang sebok menyiapkan reban pembesaran. Akhirnya dapat juga saya siapkan dengan sempurna satu pintu dari empat yang bakal siap. Ayam terus dimasukkan kerana dah berhimpit-himpit dalam reban asuh. Mati seekor kena himpit dalam raga ayam semasa pemindahan reban....

Hari ini(isnin), saya ke pekan Banting untuk membeli dedak halus 201C Goldcoin/cap Ayam(Huat Lai Melaka). Kedua-dua nya serupa warna dan baunya. Di Banting dapat rm85 satu bag. Dikampung, rm95...2 bag dah jimat rm20. Lebih dari lepas duit minyak ke pekan Banting yang jaraknya cuma 7 batu je. Dapat juga beli barang-barang keperluan lain seperti vitamin, antibiotik, bekas makanan/minuman dll urusan.

Sambil menunggu apek memunggah makanan ayam ke boot kereta, saya jeling-jeling semula disinfectant yang pernah saya beli dulu, jenama MAXI-CIDE. Saya belek-belek kandungan aktifnya dan tetera QUATENARY AMMONIUM CHLORIDE(QAC).....terbayang-bayang dikepala saya, macam biasa je bunyinya....lantas teringat semula, inilah bahan kimia yang saya cari selama ini untuk menghapuskan kuman/bacteria/microrganism sebagai disinfectant yang disebut-sebut dalam rencana berkaitan persediaan masuk telur kedalam incubator.....cissss, rupanya aku dah ada bahan ini selama berbulan-bulan disimpan direban untuk menbasmi kuman direban tu...tapi tak terfikir pulak bahan yang sama digunakan untuk mencuci telur.

Saya akan mengatur langkah baru. Setiap kali masuk telor, saya akan basmi kuman dahulu. Sebagai memulakannya, langkah pertama adalah menbasmi kuman pada incubator dgn menyembur disinfectant QAC. Kemudian memasukkan hanya telor yang telah dibasmi kuman sahaja yang akan dieram...

Walaubagaimanapun, saya dah buat kesimpulan...penyumbang utama % penetasan yang rendah adalah berpunca dari kualiti telor yang rendah yang datang dari pelbagai sumber. Sebab itulah saya berusaha mencari bahan pembasmi kuman/bacteria/microrganism tersebut. Dengan izin Allah, bertemu juga akhirnya apa yang ku cari selama ini.

Kimia yang sama juga digunakan untuk membasmi kuman/virus/microb direban sebagai langkah pencegahan kerana 'PREVENTION IS BETTER THAN CURE'. Ini dilakukan dengan membuat semburan keseluruh kawasan reban termasuk tanah, lantai, dinding, para, bumbung dan sangkar. Semburan masih boleh dilakukan walaupun ada ayam didalam reban. Gunakan penyembur yang dengan nozzlenya dilaras supaya cecair kimia yang keluar adalah kasar dan kecil sudut semburannya(bukan dalam bentuk debu) supaya semburan adalah lebih sempurna dan cepat basahkan sasaran. Jika kawasan reban besar, boleh disembur terus dari dalam dan elakkan ayam dari terkena tepat. Biasanya ayam akan mengelak semburan dari lari ke satu sudut. Pindahkan bekas minum dan makan supaya tidak terkena padanya. Ayam tidak akan terjejas kalau terkena sedikit semburan ini.

Buatlah sebagai amalan secara berkala misalnya setiap 2 bulan sekali...atau sebulan sekali adalah lebih baik. Harga untuk 5 liter hanya sekitar RM80-100 bergantung kepada kedai dan jarak. setiap liter ditambah air sebanyak 50/100/200 liter air bergantung kepada jenis keperluan kita. Dengan cara ini kita sudah berusaha mengelak malapetaka atau bencara serangan sampar yang amat menyedihkan penternak.

Bukannya saya betul atau pandai, tetapi saya belajar dan terus belajar memahami cara penternakan ayam kampung atau kacuk secara online dan offline. Apa pun, kematian tidak dapat dielekkan...kerana yang hidup pasti akan mati. Cuma bagaimana cara matinya. Jika seekor dalam seminggu atau dua minggu...itu bukan wabak. Wabak/sampar adalah kematian secara banyak dalam masa singkat atau serentak.

Didalam masa yang sama, ubat-ubatan, vaksin, antibiotik dan vitamin jangan dilupakan. Seperti manusia juga, ayam perlukan semua ini untuk sihat dan cepat membesar serta tahan penyakit. Jika tidak dilakukan, ayam ini dalam keadaan berisiko besar mudah kena sakit dan akhirnya mati.

Jika terjumpa atau terdengar ayam-ayam menunjukkan tanda sakit, tangkap dan asingkan didalam reban lain dan beri rawatan yang sesuai. Cara ini dapat memberi rawatan yang lebih teliti kepada ayam yang sakit dan dapat mengelak penularan/penyebaran penyakit kepada ayam-ayam lain melalui makanan atau minuman.

Selain dari itu, jika anda menggunakan incubator untuk mengeram dan menetaskan telor, bahan disinfectant cecair larutan Quatenary Ammonium Chloride boleh digunakan untuk menyah kuman incubator anda. Selain dari itu, anda boleh gunakan Dettol Disinfectant Spray untuk membasmi kuman, bakteria dan virus seperti salmonella, E.coli, Tubecolosis bacteria, Rhinovirus(punca penyebab demam-common cold), Rotavirus(penyebab diarrhoea-cirit birit), respiratory syncytial virus(penyebab masalah pernafasan), dll.




Cuba renungkan ayat ini...'IF WE FAIL TO PLAN, WE PLAN TO FAIL'. Jadi, berusaha dan belajarlah dari orang yang terdahulu, atau yang paling susah adalah, belajar dari kegagalan..

Selamat menyambut Hari Kemerdekaan. Ayuh bersama-sama kita merdekakan diri kita dari serangan wabak/sampar ayam.....

Selamat berpuasa dan selamat berbuka kepada semua pembaca....Amin

Wassalam.


APA YANG DIMAKSUDKAN DISINFECTANT dari Wikepedia
Disinfectants are substances that are applied to non-living objects to destroy microorganisms that are living on the objects.[1] Disinfection does not necessarily kill all microorganisms, especially not resistantbacterial spores; it is less effective than sterilisation, which is an extreme physical and / or chemical process that kills all types of life.[1] Disinfectants are different from other antimicrobial agents such asantibiotics, which destroy microorganisms within the body, and antiseptics, which destroy microorganisms on living tissue. Disinfectants are also different from biocides — the latter are intended to destroy all forms of life, not just microorganisms.

Sanitisers are substances that simultaneously both clean and disinfect.[2]

Bacterial endospores are most resistant to disinfectants, but some viruses and bacteria also possess some tolerance.


Disinfectants are frequently used in hospitals, dental surgeries, kitchens, and bathrooms to kill infectious organisms.


For egg washing, a solution containing 250 ppm quaternary ammonium and 10 ppm EDTA is recommended. Make the solution alkaline with sodium carbonate (a cleaning agent) to reach a pH of approximately 8.0.

Directions for preparing quaternary ammonium solutions.

Prepare the following stock solution:
  1. 10 percent quaternary ammonium disinfectant (alkyl dimethyl benzyl ammonium chloride);
  2. 0.4 percent EDTA (disodium salt) (15 grams/gallon); plus
  3. 4.2 percent sodium carbonate (Na2CO3) 160 grams/gallon).
Dilute as follows:
  • For egg washing, use 1 ounce stock solution in 3 gallons water.
  • For equipment, use 2 ounces stock solution in 3 gallons water.

Summary

The key to production of quality chicks is production of clean eggs. Proper egg sanitation will reduce transfer of bacteria from egg shells to chicks.

No comments:

Post a Comment