Saturday, October 30, 2010

SAMPAR MENYERANG AYAM LAGI

30/10 - Waduhhhhhh. Sekarang ini, hampir seluruh kampong di kawasan ternakan saya heboh memperkatakan isu serangan sampar. Rata-rata reban mereka dah kosong. Reban saya juga tidak terkecuali. Semua ayam laga dan ayam hutan termasuk ayam belanda anak tuan tanah dah mati 2-3 hari yang lepas. Yang merisaukan adalah, reban dia bersebelahan pagar dawai sahaja dengan reban-reban saya. Apa lagi, saya terus menyembur dengan disinfectant seluruh reban dia dan reban saya sekali. Nampaknya tak dapat dielakkan, sudah 3 ekor bapak ayam dewasa dan 3 ekor induk dewasa dah mati pada hari yang sama. Namun keadaan masih lagi terkawal untuk ayam-ayam yang lain termasuk anak-anak ayam yang dah besar.

Yang malangnya, saya tidak berkesempatan langsung untuk memberi vaksin ND pada ayam-ayam tu kerana kesibukan kerja dan hujan awal pagi yang menghalang saya untuk memberi vaksin tersebut sebelum pergi kerja. Saya tak dapat mengelak kejadian ini jika menimpa pada seluruh reban saya. Namun pemberian vaksin pada musim yang lalu mungkin masih bertahan atau mungkin ada yang dah luput.

Saya akan beri vaksin pagi sabtu ini. Semuga tidak terlewat...

Ya Allah, lindungilah baki-baki ayam yang ada dari serangan wabak sampar ini. KepadaMu aku berserah. Jika ia baik bagi diriku, aku terima sebagai kehendakMu untuk menguji diriku. Jika ia menjadikan aku lemah untuk meneruskan ternakan ini, Kau jauhilah ia dari diri dan ternakanku..AMIN....


BERITA BAIK

Telor-telor yang dieram menggunakan incubator sejak kebelakangan ini memberikan % penetasan yang amat tinggi diantara 80% hingga 90%. Ini sangat berkait rapat dengan tindakan saya memutar telor 2-5 kali sehari. Telor yang diserang jangkitan bakteria juga amat sedikit. Ini pula berkait rapat dengan tindakan saya membersihkandan membasmi kuman sangkar-sangkar telor .

AMIN.....

MOHON KLIK WEBSITE YANG BERIKUT BAGI MEMBANTU SAYA MENAIKKAN RATING WEBSITE UNTUK MEMBANTU PERNIAGAAN SAYA SEKARANG. TERIMA KASIH

Pembekal Kayu Bakau : http://pembekal-kayu-bakau.com 

                                     : http://pembekal-kayu-bakau.blogspot.com


Pembekal Atap Lalang: http://alangalangmalaysia.com

Pakej Kanopy/Katering/Perkahwinan Ala Kampong: http://kahwin-kampung.blogspot.com

2 comments:

  1. Salam sdr. Insyallah, cuba sdr semborkan di "seluruh" kawasan ( termasuk didalam reban etc ) dgn menggunakan cuka makan. 1 tong 20 liter air + 1 liter cuka ( ini sukatan untuk kws yg telah di cemari ).
    Insyallah...
    zul

    ReplyDelete