Sunday, October 17, 2010

UPDATE SUASANA REBAN


17/10 - Kali ini saya nak update suasana reban terkini di Anggerik Agro Farm. Ayam dah meriah sekarang. Terbeban dengan penyediaan makanan mereka setiap hari. Nasib baik dapat nasi lebih yang freshdan lebihan sisa makanan dari kantin asrama sekolah kat sini setiap hari dan nasi lemak lebihan niaga yang orang sampah pungut 2 kali seminggu(banyak juga). Dapatlah jimat kos makanan untuk induk ayam dan anak-anak ayam yang sedang membesar. Tetapi untuk anak-anak ayam dalam reban asuh dan brooder, tiada pilihan selain dedak gold coin dan dedak kuning.

Jadual makan setiap 5.30 pagi sebelum pergi kerja dan 6.30 petang selepas balik kerja. Walaupun anak ayam diberi antibiotik dan vitamin, kematian tetap tidak dapat dielakkan. Sakit mata juga ada berlaku sedikit walau pun reban sentiasa dibersihkan. Inilah namanya cabaran dunia penternak ayam kampong, agaknya.

Semalam pergi rumah kawan yang menternak ayam kampong dan kacok, nak ziarah dia sambil lawat reban. Setibanya dibelakang rumah, saya dapat rasa kesepian dikawasan rebannya. Ibunya yang kelihatan didalam reban sedang memungun api sambil membersihkan reban. Saya tanya mana pergi semua ayam brother tu, dia jawab semuanya mati semasa musim hujan terkena sampar. Waduh.....terang dan lapang. Brother tu baru je berkecimpung dalam penternakan sejak bersara. Kesian dia. Tapi takpe....dia banyak duit, boleh start semula.


MOHON KLIK WEBSITE YANG BERIKUT BAGI MEMBANTU SAYA MENAIKKAN RATING WEBSITE UNTUK MEMBANTU PERNIAGAAN SAYA SEKARANG. TERIMA KASIH

Pembekal Kayu Bakau : http://pembekal-kayu-bakau.com 

                                     : http://pembekal-kayu-bakau.blogspot.com

Pembekal Atap Nipah : http://pembekal-atap-nipah.blogspot.com

Pembekal Atap Lalang: http://alangalangmalaysia.com


Pakej Kanopy/Katering/Perkahwinan Ala Kampong: http://kahwin-kampung.blogspot.com



Inilah sebahagian dari suasana direban Anggerik Agro Farm pada masa ini. Memang meriah....












No comments:

Post a Comment